Wednesday, April 20, 2011

Helo. Saya tak Busuk okay.

Assalamualaikum.

Hari ini hari rabu. Dan aku sekarang berada di bumi CFS Nilai yang kononya tercinta ni (okay, aku memang cinta pun) Pagi-pagi dah terdengar bebelan Dila kejut aku suruh pegi mandi. Okay.

Dalam kelas English dengan Madam Rokiah tiba-tiba dia mention, "Nilai is out of water" ...err lebih kurang macam tu laa. Out of water means TAKDE AIR UNTUK SEHARI SEHINGGA TENGAH HARI ESOKNYA.

Okay.
Fine. Eh? Apsal aku pasif sangat ni?
Takde air la bai! Engkau tahu apa maksudnya tu??
Maksudnya engkau akan jadik kambing sehari semalam! Sedap ke jadi kambing?
Entah. Tu pergi lah tanya kat kambing.

temubual bersama pasangan kambing...


aku: best ke jadi kambing wahai encik kambing?
kambing: huk aloh. best ah. takyah mandi. jimat air. jimat duit nak bayar bil air. betul tak, yang?
isteri kambing: betul3x (sambil malu-malu kambing)

Arggghhh.. fed up! Aku dah gila. Stop it!
Actually bukan aku tak pernah melalui situasi macam ni. Dah dua semester kot aku kat nilai ni. Setiap kali pun pernah ketandusan air. Paling lama takde air ialah 3 hari. Fuyooh! Memang terus jadi kambing lah pastu. Kembang kempis hidung aku terpaksa cium bau badan sendiri. Tu belum termasuk bau-bau kepada orang yang berbau. Hahaha. Pengalaman pertama memang cuak lah. Tak tau nak buat apa. Satu dorm pakat cabut pergi rumah member kat Putrajaya. Huahahaha. Adegan melarikan diri dengan muka tak mandi, bersesak-sesak dalam train, berpanas-panas menunggu bas. Euwwww. Bayangkan sekarang jugak! Aku tengok gambar masa tuh pun tak larat. Lepas tu, kali kedua takde air, muka steady je. Bajet hebat. Bila nak terbuang air besar mulalah buat muka terlebih excited. Menggelabah macam kucing hilang anak. Hambek ko!

Dan sekarang dah semester ketiga. Sehari jer takde air. Okay. Aku boleh bertahan. Kita kena kuat beb.

Bila dah takde air. Semua pun berubah sikap jadi penjimat air paling bertauliah di dunia.

Perkara pertama...kumpul baldi, isi air. Kumpul botol kosong, isi air. (kebanyakannya botol kosong tu aku yang punya. err..aku jenis yang malas nak buang botol air. hehehe. takpe ah. kalau takde orang macam aku kat mana lagi dorang nak tadah air melainkan botol kosong aku yang berjasa? ye tak?)

Dulu...tak kisah pun nak jimat ke ape. Relaks lah. Ada air separuh dalam baldi tu pun dicurahkannya ke lubang jamban. Ada lalat berenang dalam air kat baldi tu lah. Tak sihat untuk kesihatan kalo kita guna. Bahaya woo.
Sekarang...berpuluh ekor lalat tengah syok-syok berenang tapi dalam gayung kecik tu je pon...tetap nak guna jugak. Takpe, ni kes darurat. Terpaksa guna jugak. Nak jimat beb. *senyum ketat jer, derhaka punya lalat*

Dulu...nak gosok gigi, bukak pili besar-besar. Saja nak dengar bunyi air mencurah-curah. Padahal sibuk menggosok gigi depan cermin. Membelek-belek gigi yang tak berapa nak lawa tu.
Sekarang...bukak seconet je air yang boleh menitis keluar untuk basuh berus gigi sebelum mula menggosok. Nak kumur pun sekali je. Nak jimat beb.

Dulu...bila nak mandi siap hafal lirik grenade dulu untuk dinyanyikan dengan muka penuh confident kat dalam bilik mandi. Kalau boleh nak shuffle sekali dalam tu dengan air pancut yang mencurah-curah. Bajet air hujan la tuh. Lepas tu, bila lupa lirik boleh pulak orang sebelah tolong sambungkan. Berduet ker?
Sekarang...tak boleh mandi guna air pancut dah. Guna baldi je. Baldi da lah kecik comel lote. Nak save-kan untuk esok punya pulak tu. Mandi kerbau jer lah. Eh, jadi kerbau pulak ker? Nak jimat beb.

Dulu...kalau boleh baju kotor tu nak simpan seminggu baru basuh. Nak save pencuci kain. Kedekutnyer!!!
Sekarang...masing-masing berebut nak basuh kain jugak. Serabut otak nak memikrkannya. Air takde takkan laa baju-baju pun nak jadi kambing jugak? Nak jimat jugak ker? Huk aloh.

Dulu...sama jugak. Pinggan-pinggan kotor, cawan-cawan kotor kalau boleh nak tunggu setahun gamaknya baru nak basuh. Hey, behave girls!
Sekarang...kelam-kabut nak basuh. Dah tahu takde air, nak basuh jugak tu. Yang air menitik-nitik pun jadi lah eh. Nak jimat beb. Jimat kebendanye.

Dulu...suka sangat hah hah. Halakan mulut ke tangan, hembus nafas lepas tu hidu balik. Wangi? Suka suka suka.
Sekarang...tak payah nak hah hah. Tak gosok gigi. Boleh pengsan saya, tau tak?!

Dulu sekarang takde beza pun. Heh, siapa kata takde? Habaq mai sini...haisshh.
Tapi, kan best kalau dekat CFS Nilai ada tempat macam ni kat bawah mahallah. Sejuk mata memandang. Takyah risau pasal takde air dah...

Boleh terjun terus daripada atas nieh! Hoyeh hoyeh. Superwoman lah katakan.
\(^0^)/

p/s see? aku tak busuk kan? TAKKK LAHHHH!
p/s/s esok ada IGA. Test English. Sue-chan. You can do it! Gambateh ne.

No comments: